• Spánek základ života

    Vaření začíná nákupem a pořádný spánek kvalitní matrací. Jste si ale jistí, že právě matrace vám zajistí dobrý spánek? A není tomu přesně naopak? Není matrace právě to jediné, co vás od kvalitního spánku dělí?

    Prečíst článek

    Pokud už máte správný podklad a pořád se nemůžete dobře vyspat. Zkuste inspiraci některým z následujících tipů pro efektivnější spánek.

    Prečíst článek

  • Konopný olej: ať žije král

    Konopný olej získávaný z rostliny zvané konopí seté je označován za zázračnou potravinu díky své vyrovnané koncentraci omega mastných kyselin.

    Prečíst článek

  • Deset mýtů o běhání naboso

    Běhání naboso, minimalistický i přirozený běh – to vše jsou výrazy označující běhání takovým způsobem, který dovoluje našim chodidlům fungovat v souladu s tím, jak jsou k běhu od přírody uzpůsobené.

    Přečíst článek

  • Jádra z meruněk ničí rakovinové buňky

    Jsou jádra z meruněk zdrojem přírodní látky, která zabíjí rakovinové buňky, aniž by při tom ruinovala také pacientovo zdraví a peněženku? Tato látka byla pojmenovaná laetril neboli vitamín B17. 

    Přečíst článek

Přihlášení

Online

Právě přítomno: 11 hostů a žádný člen

K udržení zdraví stačí cvičit 12 minut za týden technikou Tabata

Lidské tělo bylo vytvořeno k tomu, aby se hýbalo a dokonce i v naší nemocné společnosti si mnoho lidí uvědomuje důležitost pohybu. Bohužel ale mnoho lidí nedojde dál, než k tomuto poznání. Příliš mnoho Američanů necvičí vůbec, protože se domnívají, že by na to potřebovali mnoho času nebo námahy. Už po několika měsících lidé zpravidla vzdávají své plány na cvičení - právě takovým jedincům nyní mohou odborníci a lékaři doporučovat systém cvičení, pocházející z Japonska a pojmenovaný podle jeho autora „Tabata“. Tato metoda může zabrat pouhé 4 minuty a výzkum už prokázal, že je velmi efektivní pro každého - tělesná kondice tedy nerozhoduje.

 

Něco z historie

 

Technika Tabata nese své jméno podle Dr. Izumiho Tabaty, japonského fyziologa. V roce 1996 tento autor spolu se svými kolegy pracovali na výzkumné studii, která mezi atlety porovnávala účinky přiměřeného a vysoce intenzivního cvičení. Testovaní sportovci byli rozděleni do dvou skupin. První skupina se věnovala mírnému cvičení v délce 1 hodiny při dodržení kritéria 70% VO2 Max. Toto kritérium odpovídá běžné intenzitě, kterou cvičí mnoho lidí v tělocvičnách. Typickým druhem takového cvičení je například běh na pásovém trenažeru. Druhá skupina naproti tomu prováděla cvičení velmi vysoké intenzity - k hranici 170% VO2 Max v intervalech 20 sekund s 10 sekundovými přestávkami. Jedno cvičení sestávalo ze 7 až 8 takovýchto cyklů. Po 6 týdnech proběhlo důkladné testování obou skupin atletů. Při analýze takto shromážděných dat zjistil Dr.Tabata, že první skupina (mírné cvičení po dobu 1 hodiny) dosáhla zvýšení své aerobní kapacity, ale anaerobní kapacita zůstala stejná. Druhá skupina (velmi intenzivní cvičení trvající 4 minuty) naproti tomu vykazovala vyšší konečnou aerobní kapacitu a mimoto i zvýšení anaerobní kapacity až o 28%! Po velkém úspěchu, který se projevil na olympiádě u japonských rychlobruslařů, pak Tabatův tréningový systém začal získávat na popularitě. Další studie, která měla ověřit výsledky Tabatova týmu, byla nedávno provedena na univerzitě v Auburnu (stát Alabama) pod vedením Prof. Michele Olsona. Také v ní se došlo k závěru, že tento typ intervalového tréningu zdvojnásobuje metabolismus sportovce a tento stav doznívá ještě dalších 30 minut. Bylo provedeno i měření spotřeby kalorií a zjistilo se, že metodou Tabata se spálí pětkrát více kalorií než při tradičním cvičení.

 

Jak začít

 

Většina lidí, kteří začnou s touto metodou, nebude schopná dosáhnout okamžitě hranice intenzity, která byla testována ve zmíněné studii. Je však snadné se věnovat cvičení metodou Tabata i doma a s použitím minimálního a nenákladného vybavení. Klíčovým pro tento druh cvičení je vynaložit maximální úsilí po dobu každé 20-sekundové periody. K odpočítávání těchto intervalů je vhodné využívat digitální stopky nebo aplikace na chytrém telefonu. Někteří netrénovaní jedinci mohou zjistit, že nejsou schopni dodržet celý cyklus 8 opakování s maximální námahou. I takoví ale mohou zaznamenávat přínosnost takového cvičení a brzy v sobě rozvinout potřebnou vytrvalost, pokud ve cvičení nepoleví. Ještě jednou opakujeme pravidlo: cvičení s maximálním nasazením na 8 kol v délce 20 sekund prokládaných 10-sekundovými přestávkami. Zájemci o metodu Tabata by měli cvičit 3x týdně, aby bylo dosaženo optimálních výsledků. Takovéto cvičení v důsledku znamená, že si potřebujete vyhradit pouhých 12 minut týdně! Pro zaneprázdněné Američany se tak nabízí perfektní způsob, jak do svých přeplněných rozvrhů vměstnat účinné cvičení. Níže následuje výčet běžných cvičení, která lze využívat pro metodu Tabata:

 

•Výstupy na stupínek
•Dřepy
•Kliky
•Sedy-lehy
•Běžecké sprinty
•Skákací lano
•Plavání
•Lezení na stěně
•Sprinty na kole
•Angličáky
•Cvičení „Kettle Bell Swings“ (sestava se závažím)
•Cvičení s činkami „Dumbbell Thrusters“

 

Varování: Nepokoušejte se začínat s cvičebním programem, aniž byste se předtím poradili s lékařem-specialistou. Cvičební techniky vyjmenované v tomto článku jsou poměrně náročné a měly by být prováděny jen lidmi, kteří mají odpovídající tělesnou kondici!

 

 

 

Sdílet na Facebooku

 

Zapojte se!

Hledáme překladatele, zdravotní badatelky, detektivy a novinářky. Pokud se chcete zapojit, dejte nám vedět!

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

RSS

NaturalMagic.cz RSS feed


Pět složek deodorantů, kterým se chcete vyhnout

Deodorant je neodmyslitelnou součástí toaletních potřeb, kterou vlastní většina lidí. Málokdo z nich si ale uvědomuje nebezpečí skrytá v účinných složkách těchto výrobků, a tak nadále aplikují potencionálně nebezpečné chemikálie do podpaží, jen aby zmírnili pocení a zápach.

 

Také nesolená jídla zvyšují riziko mrtvice a infarktu – potvrzuje vědecká studie

Už mnoho let je nám připomínáno, abychom snižovali svůj příjem soli, pokud si chceme uchovat své zdraví. Především jedinci se zvýšeným rizikem srdečního infarktu bývají varováni, že musí snižovat spotřebu soli pouze na nezbytné minimum.



Jak se dožít 110 let - co je důležité pro naše zdraví

Když někomu řeknete, že je vám už víc než 100 let, začne si hned představovat ty nejhorší věci a bude přesvědčený, že vedle postele máte na stolku plno lahviček s léky a že vaše zdraví rychle vyprchává. Jak by se jen mohlo stát, že starý pán...


Zde se nacházíte:

~ Důležité ~

Všechny informace a materiály, které se nalézají na těchto stránkách, slouží pouze pro vzdělávací účely a žádná z uváděných doporučení nemají za cíl nahradit radu od Vašeho lékaře. Před aplikací všech změn byste měli vyhledat radu kompetentního specialisty, který je schopen zhodnotit Vaše příznaky a aktuální zdravotní stav. Je důležité, abyste neomezovali, neměnili či nepřerušovali užívání léků či doporučenou léčbu bez předchozí konzultace s Vašim lékařem či jiným odborníkem. I přes upřímnou snahu přinášet pouze kvalitní materiály nenesou autoři stránek žádnou  odpovědnost za případné komplikace vzniklé použitím zde prezentovaných informací.

NaturalMagic.cz